понеділок, 8 грудня 2014 р.

Іван Карпенко-Карий. Трагікомедія „Сто тисяч” – класичний взірець українського театру „корифеїв”.


Мета:                  (а) з’ясувати особливості створення і функціонування

театру „корифеїв”;

(б) розпочати ідейно-художній аналіз твору „Сто тисяч”;

(в) розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість;

(г) виховувати почуття пошани до писемницької та театральної діяльності митця, засудження бездуховності як прояву зла у житті людини.

Цілі:          Учні знатимуть:

       яким було життя селянства в пореформені часи, суспільні явища, що мали місце у 80-90 роках ХІХ ст.;

       як ставиться головний герой твору до світу, до себе, своєї життєвої ролі;

       актуальність твору.

Учні вмітимуть:

       робити висновки, узагальнювати кругозір, світогляд;

       визначати композицію драматичного твору.

Тип уроку:         Урок поглибленого опрацювання художнього твору.

Обладнання:     текст твору, завдання для роботи у групах; картка із

визаченими учителем цілями уроку та домашнім

завданням.
Хід уроку

         І. Мотиваційний етап

         Забезпечення мотиваційної готовності (Обмін враженнями). 

         ІІ. Перевірка домашнього завдання

         Попередньо клас був поділений на 2 групи – „Літературознавці” (опрацьовували творчий шлях), „Біографи” (життєвий шлях І.Карпенка-Карого). Пропоную літературну вікторину „Корифей” театру – І.Карпенко-Карий.

Літературознавці (картка)
Біографи (картка)
Чи згідні Ви?
1. І.Карпенко-Карий написав 18 п’єс (так)
2. У своїх творах Іван Карпович виявляє глибоке співчуття до трудящих, показує їх ненависть до хижаків-капіталістів (так)
3. Писати почав Іван Карпенко-Карий ще у Бобринцях, навчаючись в університеті (ні)
4. Перша назва комедії „Сто тисяч” – „Гроші” (так)
5. Роль Герасима Калитки виконав Панас Саксаганський, рідний брат письменника (ні)
6. Літературний псевдонім Івана Тобілевича – Герасим Калитка (ні)
1. І.Карпенко-Карий народився на Сумщині (ні)
2. На одинадцятому році життя майбутній драматург почав учитись у Бобринецькій повітовій школі (так)
3. Коли Іванові було 14 років, батько влаштував його працювати секретарем у повітовому суді (ні)
4. Під наглядом поліції Іван Карпович перебував, коли жив у Бобринцях (ні)
5. Освіта І.Тобілевича 3 класи (так)
6. Письменник три довгі роки прожив у вигнанні в Новочеркаську на Дону (так)

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

Мотивація навчальної діяльності:

Срібло-золото тягне людину в болото

(Народна мудрість)

         Так би я назвала життя і діяльність Герасима Калитки – головного героя трагікомедії „Сто тисяч”. Твору, що став класичним взірцем українського театру „корифеїв” і який є актуальним і „болючим” в нашій сьогоднішній діяльності.

         IV. Опрацювання навчального матеріалу

         Вступне слово вчителя.

         У дружній сім’ї Тобілевичів діти вчились не тільки розуміти й цінувати народне мистецтво, а й любити труд, шанувати людей праці. Не випадково ця сім’я дала українській культурі чотирьох видатних артистів – корифеїв українського театру: Івана, Панаса, Миколу і Марію Тобілевичів.

         Щоб побувати на виставах у Єлисаветграді (тепер Кіровоград), він пішки ходив туди з Бобринця за 50 кілометрів.

         У Єлисаветграді був заснований театральний гурток. У його роботі активну участь брали М.Кропивницький та І.Тобілевич. Улюбленим твором артистів і глядачів була п’єса „Назар Стодоля” Т.Шевченка, у якій автор розкрив суперечності між багатими і бідними козаками в XVII ст. У цій п’єсі Іван Карпович грав Назара, а його дружина – Галю. З великим успіхом театральний гурток ставив п’єсу І.П.Котляревського „Наталка Полтавка”. Вистави за участю корифеїв театру М.Кропивницького, М.Заньковецької, братів Тобілевичів піднесли український театр на небувалу височінь. Прославлених артистів вітали Київ і Мінськ, Одеса і Кронштадт, Петербург і Тбілісі.

         Царські жандарми переслідували учасників гуртка. В 1883 році Івана Карповича за розпорядженням міністра внутрішніх справ звільнили з роботи в поліцейському управлінні. І.К.Тобілевич вступає в трупу (колектив акторів) М.Старицького, де працює під псевдонімом Карпенка-Карого.

         Діячам українського театру доводилось тоді працювати в тяжких умовах, постійно зазнаючи утисків від царського уряду та його цензури. Театр не мав постійного місця, мандрував країною. Тобілевич писав п’єси для українського театру і брав активну участь у виставах як актор.

         Марко Кропивницький у нарисі „Спогади про Бобринець і бобринчан” писав : „Заслуги Івана Карповича перед українським театром великі… він зоставив по собі слід, котрий не заросте і не затерніє, поки живе Україна”.

         V. Опрацювання твору І.Карпенка-Карого „Сто тисяч”

         1. Історичні події, відтворені у комедії.

                            Групова робота

-         Дослідити групі „Біографи” історичні події, відтворені у комедії „Сто тисяч”.

-         Дослідити групі „Літературознавці” особливості назви твору.

Цікавої та успішної Вам праці!

„Літературознавці” (повідомлення № 1)

Після скасування кріпосництва в Україні швидко розвивається капіталізм. Поглиблюються класові суперечності між багатими і бідними. Сільська буржуазія зосереджує в своїх руках великі земельні масиви. На розлогих полях землевласників, обливаючись кривавим потом, з ранку до ночі за безцінь працювали безземельні селяни. Куркулі – найлютіші, найгрубіші, найдикіші експлуататори. Визискуючи наймитів та сільську бідноту, вони награбували найбезсоромнішими шахрайськими засобами збагачення. Сільська буржуазія і стала наприкінці ХІХ – на поч. ХХ століття господарем тогочасного села.

(Повідомлення № 2) „Біографи”

Жадоба до матеріального збагачення завжди призводила до духовного зубожіння. Це доводили і Бальзак, і Мольєр, і багато інших майстрів художнього слова. Не лишився осторонь і український драматург І.Карпенко-Карий. У комедії „Сто тисяч” він ставив за тему піддати сатирі ті негативні явища, які перебували у 80-90 роках XVIII століття. Сільські багатії всіляко намагалися примножити свої багатства. Часто гонитва за грошива ставала самоціллю, гроші витісняли з життя людини такі поняття, як честь і мораль. І тоді з’явилися такі постаті, як Герасим Калитка – головний герой комедії „Сто тисяч”.

(Повідомлення № 3) „Літературознавці”

Першою п’єсою, що вийшла з-під пера драматурга після того, як він позбувся „гласного нагляду”, була комедія „Гроші”, написана в 1889 році. Того ж року автор надіслав її до цензури, але звідти вона повернулася з написом: „К представлению признано неудобным”. Після переробки комедія була дозволена до постановки під зміненою назвою „Сто тисяч”. На думку самого автора, що назва твору буде краще відповідати його сюжету. Адже ж справа йшла не взагалі про гроші та їхнє збагачення для селянина, а саме про суму в сто тисяч, яку наважився придбати Калитка за свої п’ять тисяч. У 1890 р. комедія була поставлена на сцені.

         (Повідомлення № 4) „Літературознавці”

         Перша редакція комедії мала назву „Гроші”. Чому саме „Гроші”? Прочитавши твір, можна зрозуміти, що для Калитки найважливіше – купити землю, отже, потрібні гроші. Тому всі його вчинки спрямовані на здобуття грошей. А гроші, якщо тільки вони керують людиною, – це основна причина всіх людських вад. Саме вони зробили Калитку крутієм, деспотом, лицеміром.

         Жадоба до грошей призводить до духовної деградації людини. Саме гроші стають для нього найважливішим авторитетом, а так би мовити, людське ставлення до людини натомість повністю знецінюється. У гонитві за грошима Калитка раз у раз потрапляв у смішні обставини, а згодом і зовсім потрапив у катастрофічне становище.

         2. Виразне читання цікавих уривків з твору в ролях або переказ окремих епізодів із трагікомедії.

         Зачитуємо монолог Герасима від слів „Жид – то діло,… ” до „…цікаво дуже бачити фальшиві гроші”, або діалог Герасима з Копачем у IV яві ІІ-ї дії від слів „Така з’їжа, така з’їжа…” до „…Щасливі люде… Я й сам від думок не сплю”. (ст. 212) ява ХІ (ст. 216) Діалог Герасима і Параски від „Звели і нам здоров’я”. (ст. 226) ява VIII ГерасимСавка до яви ХІ. 

3. Визначення теми, ідеї, основної думки, жанру і запис у робочий зошит.

Тема: зображення життя селянства в пореформені часи,

            суспільні явища, що мали місце у 80-90 роках ХІХ ст.

Ідея:    викриття й засудження в образі Герасима Калитки

            хижацтва, жорстокості, ненаситної жадоби до

            наживи, духовної обмеженості, а також згубного впливу

            грошей на вихідців із народу (Бонавентура, Савка).

Основна думка:          автор бичує страшною сатирою всіх і сміхом

крізь сльози сміється над пороками і змушує

людей, мимо їх волі, соромитись своїх учинків.

Жанр:       трагікомедія

         4. Композиція – драматичний твір складається з чотирьох частин, кожна з яких поділена на яви.

„Літературознавці” досліджують композицію комедії „Сто тисяч”.

         Експозиція: знайомство автором читача з місцем дії та дійовими особами – Герасимом Калиткою, Бонавентурою, Савкою, Невідомим, сином Герасима Романом і наймичкою Мотрею, показує обставини, у яких живуть дійові особи, їх стосунки і прагнення.

         Зав’язка: Невідомий домовляється з Калиткою про те, що у визначений час він передасть йому на вокзалі за 5 тисяч справжніх грошей 100 тисяч фальшивих.

         Розвиток дії: гонитва Калитки за наживою, за грошима. У другій та третій діях комедії показано, що кожний вчинок Калитки, кожна його думка підпорядковані безглуздій жадобі збагачення, накопичення грошей і землі. Він нещадно експлуатує наймитів, підганяє до роботи сина і дружину, в одружені сина шукає засобів збагачення.

         Кульмінація: Маюфес попереджає Калитку, щоб він не барився з купівлею землі у Смоквинова, бо її поспішає придбати Жолудь. Калитка з Савкою їдуть на вокзал, привозять мішок „грошей” і починають ділитися. Настає найвищий момент напруження дії: в мішку замість фальшивих грошей були пакунки чистого паперу. Невідомий виявляється спритнішим шахраєм, ніж Калитка, і обдурив його, продавши за 5 тисяч карбованців мішок чистого паперу.

         Розв’язка: п’єса „Сто тисяч” закінчується тим, що обдурений Герасим у розпачі вішається, його врятовує Бонавентура. Драматург показав усю потворність моралі Калитки, висміяв його мрії, поведінку, дії.

         Учитель. З золотом, як з вогнем: тепло з ним і небезпечно. Гроші, прагнення мати їх більше призвело до морального падіння окремих героїв п’єси, руйнування їх сімей, а гонитва за наживою, жадоба до збагачення врешті-решт призводить до послаблення суспільства. Чи є актуальними ці проблеми зараз? Відповідь: так!!!

         VI. Рефлексивно-оцінювальний етап

1.     Аналіз запланованих цілей.

Вчитель: урок закінчується. Спробуємо оглянутися і відповісти на запитання: який його результат? Почнемо із запланованого: чи досягли ми цілей? Чи допоміг цей урок відповісти на якісь власні запитання? Чи допоміг щось зрозуміти у собі? У житті?

Метод „Мікрофон”

Продовжте речення:

- Після цього уроку я відчуваю… (повагу до І.Карпенка-Карого, психолога, бо потрібно добре вивчити характер людини, яка має нестримний потяг до багатства; повагу до актора, який сам писав п’єси і грав у них ролі, наприклад, роль Герасима Калитки виконував Іван Карпенко-Карий).

- Після цього уроку я розумію… (що жадоба до матеріального збагачення завжди призводила до духовного зубожіння; вчинення злочинних діянь, адже Герасим Калитка погодився придбати фальшиві гроші).

- Чи задоволений я уроком?

Діти піднімають смайли-оцінку уроку. 

2.     Оцінка роботи в групах

VII. Домашнє завдання. Скласти інформаційне гроно „Вплив грошей на героїв п’єси”. Підібрати прислів’я про гроші.

Н-д:
деградація
цинізм
Гроші:                жорстокість
    шахрайство
Прислів’я:
За наші гроші ми всі хороші.
Хоч у голові пусто, аби грошей густо.
Без грошей, як без рук.

  

Немає коментарів:

Дописати коментар