Обладнання: таблиця «Іменники, що мають форму тільки однини або тільки
множини» (роздрук), картки.
Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності.
«Згоден? – Не згоден? – Обґрунтуй!»
Проблемне завдання.
Іменники любов, гнів, сором у множині не вживаються.
Іменники штани, ножиці, окуляри в однині не вживаються.
-
Що ви знаєте про число іменників?
Яким способом визначаєте його? Чи достатньо ви маєте знань для розв’язання
проблемного завдання? Отже, нам є над чим сьогодні працювати.
ІІ Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
1. Індивідуальна робота учнів з картками.
Картка №1
Скласти речення, в яких слово земля, лев, орел, зірка в
одних випадках мали б одне значення і писалися з малої літери, а в інших –
інше значення і писалися з великої літери.
|
Картка №2
Списати, підкреслюючи іменники – назви дій і ознак,
визначити усно їх рід, число й відмінок. Поставити замість крапок, де треба,
апостроф чи м’який знак.
Не хвалис… мудрий мудріс… тю, а сил…ний силою. Робота
піс…ню і відпочинок любит… . Наша сила – сім…я єдина. Чесному всюди чест… .
Чия відвага, того й перемога. Щас…тя в повітрі не в…єт…ся- воно в боротьби
дістаєт…ся. Хоробріс…ть – найкраща якіст… людини.
|
2.Визначте число іменників, розподіліть на три колонки: 1)однина,
2)множина, 3)? .
Вода й криниця, зірка і зірниця –
Жіночий рід панує в словниках.
Хто витворив пісні? Не таємниця:
Вони – немов півні на рушниках.
Нам словники – аннали у напрузі,
І вірні друзі, і провідники.
В борінні, у горінні, в горі, друзі,
Не біймось заглядати в словники.
С.
Литвин
ІV.Осмислення
матеріалу учнями. Вироблення вмінь і навичок.
1. Розповідь учителя.
-Уявімо собі, що ми захотіли перевірити, чи всі іменники мають рід, число,
відмінок. Ось вишикувалися вони, багато їх, то й цікавого тут має бути
найбільше теж. Проходимо ряди іменників. І що це? У деяких із них немає всього
спорядження.
- Чому не маєте однини і множини? – питаємо забудьків.
- Я маю тільки те, що маю, - тоненько пропищав один.
- Я маю тільки це, - баритонно підхопив інший. І загомоніли, захвилювалися…
Нам здалося, що іменники щось забули, а виявляється… вони такі – завжди.
2. Гра «Шикуйтеся!»
Розгляньте таблицю «Іменники, що мають форму тільки однини або тільки
множини» (роздрук – на кожній парті).
Тільки однина
Речовини: вода, вугілля, залізо, масло, молоко, сталь,
руда;
опредмечена дія або якість6 блакить, боротьба,
братерство, виховання, глибінь, гостинність, довжина, зелень, садівництво,
терпіння;
збірність: листя, молодь, студентство, селянство;
власні назви: Десна, Дніпро, Кавказ, Дністер, Львів,
Микола, Петро, Полтава.
|
Тільки множина
Назви парних або кілька частинних предметів: вила, ворота,
носилки, ночви, окуляри, сіни, сани, сходи, штани;
назви речовин: консерви, прянощі, висівки, вершки;
зі значенням збірності: джунглі, гроші, копалини, хащі,
надра;
назви дій, процесів: відвідини, побігеньки, пустощі,
сутінки;
назви свят, обрядів, відрізків часу: змовини, входини,
зажинки, іменини, канікули, обжинки;
назви почуттів, емоцій, станів:
веселощі, гордощі, мудрощі, прикрощі, труднощі;
власні географічні назви: Альпи, Афіни, Гімалаї,
Карпати, Прилуки.
|
3. Тренувальні вправи
1) Записати на дошці іменники, утворити від них форму множини.
Машина, голова, село, вечір.
2)Визначити число іменників-відгадок.
Загадки-складки.
а) Я антонім слова літо, б) Я антонім шуму,
стуку,
в мене біла тепла свита, уночі без мене мука,
хоч мороз люблю сама: для спочину
наймиліша.
адже звуть мене… (зима) Відгадали хто я?...
(тиша).
в)Протилежний слову сміх.
Не від радості, утіх, -
Я буваю мимоволі
від нещастя чи від болю,
від образи чи невдач.
Здогадалися? Я… (плач).
3) Записати речення, визначити в кожному з них число іменника обличчя.
Обличчя дівчини пашіло жаром. Скоро заграва осяяла й обличчя бійців.
V. Закріплення вивченого
матеріалу.
Робота в групах.
Розробіть туристичний маршрут по Україні чи своєму краю. Підготуйте
відповідну рекламу. Виявіть кмітливість і фантазію. Використовуйте іменники
всіх родів у всіх формах числа.
VІ. Підсумки уроку.
Заповнити таблицю «Що я вже знаю».
VІІ. Домашнє завдання.
Записати іменники у дві колонки (вживаються в однині або тільки у множині).
Карпати, Україна, мідь, мед, іменини, нафта, заробітки, Донбас, хащі,
боротьба, сукно, терези, Львів, Суми, молоко, джунглі, макарони, вермішель,
бетон, ясла, канікули.
Немає коментарів:
Дописати коментар