Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Вступне слово вчителя
Ласкаво просимо! Я рада Вас бачити і
вітати в нашому конструкторському бюро “Умійко”, де вивчаються одиниці
морфології. Вона нагадує величезний конструктор, який складається з безлічі
різноманітних деталей, з яких ми складаємо речення. Ми їх згрупували в 6
комплектів; вони мають назву: “САМОСТІЙНА ЧАСТИНА МОВИ”.
Але якими б значущими частинами мови
вони не були, без допоміжних детальок (гвинтиків, шурупиків) в певних
конструкціях вони триматися не зможуть. Тому народ придумав собі і допоміжні
слова, хоч вони й маленькі, але важливі і необхідні. М.Рильський сказав: “Немає
мудріших, як народ учителів – у нього кожне слово – це перлина”. А поєднання
допоміжних слів і головних створює гармонію мовлення, за допомогою якого ми
можемо:
“Молитись і радіти, і журитись,
Осонцений стрічати день погідний,
Вітати світ, боротися, любити…”
Називаються ці допоміжні частинки –
“СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ”.
Мотивація навчання школярів
Дві групи
службових частин мови, а саме прийменники і сполучники, ми вже вивчили. Тому ви
логічно можете зрозуміти, що тема сьогоднішнього заняття: частка.
- А скажіть-но, навіщо нам так детально
вивчати всі оці частини мови, адже мало хто з вас буде мовознавцем? (Щоб ми,
ким би не стали, вміли висловлювати грамотно свої думки).
- Принцип нашої роботи: Гарний
спеціаліст – розумний спеціаліст. А працюватимемо сьогодні ми під таким
девізом: Тільки тих, хто любить труд, в нас умійками зовуть.
Активізація опорних знань
Але перед тим, як перейти до вивчення
нової теми, давайте активізуємо набуті знання: трошки розімнемось.
Працюємо за рядами. Перед вами три
конструкції речень. У кожного на парті – робочі матеріали.
o Сонце труд
людський зігріє, бо що (б) без нього ми змогли.
o (Не) намагайся в
житті досягти недосяжного.
o (Як) я люблю оці
години праці, овіяні натхненням і теплом!
Завдання: 1-й ряд
характеризує перше речення за частинами мови (якою частиною речення) є кожне
слово (деталь), що входить до складу речення).
2-й
ряд робить синтаксичний аналіз ІІ речення (яким членом речення виступає кожне
із слів (деталей)).
3-й
ряд дає загальну характеристику ІІІ речення.
Оголошення теми і мети уроку
Тепер переходимо
до теми сьогоднішнього заняття. Виходячи з теми, визначимо мету: Що до кінця
уроку маємо знати? А що маємо вміти? Вперед до досягнення мети!
Отже, перед вами нова деталь. Щоб знати
як нею користуватися, треба знати (що?) – інструкцію. Уявімо, що вона
загубилася. Давайте спробуємо самі скласти цю інструкцію. А в цьому нам
допоможе робочий матеріал, над яким ми вже працювали, та блок-схема.
Що ми вже знаємо?
Частка – це незмінна частина мови, яка
вносить додаткові смислові відтінки в речення або служить для творення деяких
граматичних форм слів.
За значенням та роллю в реченні частки
поділяються на:
формотворчі;
наказовий
спосіб дієслова (хай служить, нехай ідуть), умовний спосіб дієслова (працював
би, грали б).
|
заперечні;
виражають
заперечення: не, ні, ані (Не намагайся в житті досягти недосяжного).
|
модальні.
вносить різні
смислові відтінки в речення, а також виражають почуття і ставлення того, хто
говорить, до висловленого (питання, оклик, вказівку, сумнів, виділення або
обмеження, підсилення, пом’якшення наказу).
|
–
Як ви думаєте, навіщо використовують модальні частки у
реченні? (Щоб показати своє ставлення до
того, що ми висловлюємо).
–
А саме? (радість,
сумнів, впевненість)
Аналіз третього речення: спробуйте визначити, який
відтінок вносить в речення ця частка? (захоплення)
–
Як ви думаєте, які відтінки вносять в речення дані
частки? (творення форми дієслова;
заперечення; виражають почуття, ставлення того, хто говорить, до
висловлюваного)
Звіряємо
нашу схему-інструкцію з підручником.
Закріплення вивченого матеріалу
Це
була теорія, але вона є мертвою без практики.
Виконуємо
тренувальні вправи.
1. Запишіть
речення. (на дошці)
Вкажіть частки.
З’ясуйте роль кожної в реченні.
Нехай
мені пісня голосно заплаче, нехай у могилах будуть сон
козачий (В.Самійленко). Наша дума, наша
пісні не вмре, не згине… (Т.Шевченко). Життя росте лишень з любові, лишень краса людей навчає
жить! (Д.Павличко)
2. Розподільний
диктант.
Формотворчі,
заперечні й модальні частки записати в три колонки.
Навіть, саме,
хай, якраз, би, не, ось, нехай, авжеж, ані, б, лишень, ні.
3. Виконання вправи
з підручника.
4. А тепер
“прокрутіть” свою пам’ять і пригадайте, які ви знаєте прислів’я про труд, в
яких є, звичайно ж, частка (І варіант-група), загадка, в яких є частки (ІІ
варіант-група). Хто більше пригадає за 3 хв.
І 1.
Хто не працює. Той не їсть.
2.
Не берися не за своє діло.
3. Бездонної бочки
не наллєш.
4. Не зоравши,
не посієш.
5. Ні в поле не
візьми, ні вдома не лиши.
ІІ 1.
Іде лісом – не шелестить. (Промінь сонця
Іде водою – не плюс котить. або місяця)
2. Хоч сам не
біжить, а стоять не велить. (Мороз)
3. Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця,
Голос тоненький, а ніс довгенький.
Хто його уб’є, той кров свою проллє. (Комар)
4. Не їсть, не п’є, а ходить і б’є. (Годинник)
5. Книжки читає, а грамоти не знає. (Окуляри)
Висновок:
в прислів’ях і загадках здебільшого використовуються заперечні частки.
5. А зараз давайте
спробуємо дослідити, як використовуються частки в щоденному мовленні.
Розіграємо життєві ситуації і складемо ситуативні діалоги:
1-й
ряд: в телемайстерні;
2-й
ряд: в магазині;
3-й
ряд: в автосервісі.
В телемайстерні
- Доброго
дня! У мене щось сталося з телевізором. Він не працює.
-
Доброго дня! Якої марки ваш телевізор? Давно не показує?
- Я
не знаю якої марки він. Але ж він показує, тільки не говорить, і кольори
пропали.
-
Візьміть квитанцію про ремонт, а заберете через десять днів.
У магазині
-
Доброго дня! Я хотів би купити подарунок мамі на День народження. Що вибрати –
не знаю.
-
Доброго дня! Подарунок вам потрібен на велику суму, чи ні?
- Не
дуже.
- То
купіть їй живі квіти.
В
автомайстерні
-
Доброго дня! Я хотів би поремонтувати моє авто.
-
Доброго дня! А якої марки ваш автомобіль?
-
Москвич. Може, з двигуном щось?
- Та
у вас лишень пальне закінчилось.
6. Запишіть
речення, зробіть синтаксичний розбір.
Всміхаються ледь
студені вуста.
Лиш
вітер між високих бур’янів тобі в обличчя дихає
волого. Про
тяжкі заробітки
бодай не знали б наші дітки.
Отже, частка не
виступає членом речення.
Гра “Хто кращий”
(підведення підсумків уроку)
Кажуть, що хлопці краще розбираються в
деталях. Ану побачимо, чи зможуть вони виграти.
Визначаємо учасників: 3 дівчинки і 3
хлопчики.
1.
Складемо конструктор із самостійних частин мови: скільки
їх є, назвіть їх.
2.
Складемо конструктор із службових частин мови: скільки їх
є, назвіть їх.
3.
Що таке частка? Назвіть розряди часток. Наведіть
приклади.
Отже,
частка – це невід’ємна складова всіх деталей мовлення. Її треба знати і правильно використовувати.
Домашнє завдання
(а) Опрацювати ще
одну деталь із нашого маленького конструктора “Службові частини мови” – частка;
(б) сконструювати текст, доповнивши його
частками (для найсильніших);
(в) з художньої літератури виписати 5
речень, підкреслити частки, визначити їх розряди (для слабших).
Закінчити урок хотілося б такими
словами:
Мільйони в тебе слів, мільйони
значень різних…
О скільки зосереджено і мудрості,
й краси!
Віки тебе терзали люті, грізні,
Але зламати так і не змогли.
Немає коментарів:
Дописати коментар